Saturday, January 19, 2013

C R E A M P U F F









Alhamdulillah...akhirnya jadik jugak aku bt cream puff nee....mmg sgt mudah...cepat plak tuee...aku seperti biasa sukatan tue msti xtepat ikot suka sajaa hehehee....disebabkan pipping beg aku hilang entah ke mana so aku guna sudu jaaa...naseb naek dgn jayanya..hasilnya cream puff  ne segebu  sebulat aku...hihihiii...filling aku letak sos kastard n coklat....walaahhweyy sodap!! 



Resipi Cream Puff


Bahan-bahan ( aggaran 30 biji )

  • 1 cwn air
  • 1/2 cwn majerin/1/2 buku butter
  • 1 cwn tpg gandum/tpg superfine (guna bluekey)
  • 4 bj telur gred B (gn 3 bj pn boleh)
  • BHN INTI
  • 1/2 cwn susu cair / aku guna fresh milk jaa
  • gula seckp rasa (aggaran 4 sudu)
  • 5-6 sudu tpg kastard
  • 1 sudu marjerin/butter
  • sedikit garam (utk rasa lemak)
  • 3 cwn air
  • jika suka boleh letakkan perisa kegemaran cth sy letak sedikit jem nenas
  • nak lg mudah blh gn instant custard.cuma bancuh dgn air panas dan tambah sedikit gula (ada jual di kedai kek)

Cara-cara

  1. Masukkan butter/majerin dan air ke dlm periuk.Masakkan hingga mendidih dan butter/marjerin cair.
  2. Masukkan tepung dan tutup api.Gaul sebati.Setelah sebati masukkan telur sebiji demi sebiji dan kacau lagi.(pastikan pusat telur dibuang utk mengelakkan bau hanyir)
  3. Seterusnya masukkan adunan tadi ke dlm piping bag dan paipkan ke atas dulang/loyang yg tlh digris/dilapik dgn kertas minyak.
  4. Jika xde piping bag boleh skop guna skop aiskrim/ bentukkan gn sudu makan
  5. Bakar selama 10-15 minit hingga kulitnya menjadi perang bkn hangit dgn suhu 160 oC
  6. Inti: Campurkan kesemua bhn ke dlm periuk dan kacau atas api hingga pekat.Bila dah pekat sejukkan sekejap dan masukkan dlm piping bag
  7. Bila cream puff dah sejuk belah 2 jgn sampai pts.paipkan inti ke dlmnya.Boleh juga korek bwh c.puff guna pisau dan paipkan inti




Selamat Mencuba  

=)


No comments:

Post a Comment